Hej,

jag undrar vad ni vet om salt. Är det bara ett beroendeframkallande onödigt gift, eller behöver vi faktiskt tillföra maten lite salt. I så fall, hur mycket, hur ofta och varför?

Vänliga hälsningar

Anna

Visningar: 945

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Om tipset kommer från phMiracle så lär det väl innebära att man använder bikarbonat för att det är basiskt? Och i så fall bör den ju ha samma effekt som syrahämmare?

/*cs lägger sig i*

Tack Erik för ditt intressanta svar. Det var intressant det här. Jag har inte hört något om det förrän du droppade din kommentar här på forumet ;-) Jag ska läsa mer om bikarbonat för hälsan och se om jag vågar mig på att prova själv. Jag vill inte blanda in för mycket på en gång så jag börjar med zink och kisel och ser vad resultatet blir. Min pojkvän är naturligtvis skeptisk till bikarbonat, men säg vad han inte är skeptisk mot, så jag blir lite tävlingsinriktad och tänker; Du ska minsann få se.. ;-)

Jag tror som Christina, att det sänker ph i magsäcken. Men som jag har förstått det så  ska man ta bikarbonat mellan måltiderna och då ska det ju egentligen inte vara någon saltsyra i magsäcken. Om man tar det mellan måltiderna borde det nog alltså inte påverka matsmältningen, tänker jag iallafall.

Jag kom också att tänka på att jag har en burk alkalapulver här hemma som innehåller natriumbikarbonat och kaliumbikarbonat bland annat. Det smakar ju ungefär som vanlig bikarbonat (blä med andra ord ;-) och man säger att det ska användas för att göra kroppen mer basisk och vid magkatarrer. Kanske kan börja med att prova det så att det inte bara står till ingen nytta.

Jag skrev fel. Det sänker naturligtvis inte ph utan höjer det, när det blir mer basiskt ;-)

Ursäkta dum fråga – jag kan  säkert hitta det om jag Googlar, men ni kanske vet: Vad består bikarbonat av, kemiskt?

Natrium (eller kalium) och …?

Är jag helt ute o cycklar när jag tänker på MSM i samma familj som bikarbonat?

natriumvätekarbonat (NaHCO3) eller kaliumvätekarbonat (KHCO3)

Det blir väl rent kemiskt ett slags salt tror jag, men jag är inte så haj på kemi. Det känns som om man borde ta både kaliumbikarbonat och natriumbikarbonat som i alkalapulvret för att inte få obalanser i kroppens vätskeförsörjning. Natrium och kalium ät väl varandras motpoler eller vad man ska säga. Vet någon något om detta?

MSM är väl methylsulfonylmetan (C2H6O2S). Det är väl organiskt svavel såvitt jag vet. Det har nog inget med bikarbonat att göra, men det vet nog någon annan bättre ;-)

RSS