Raw Food och levande gemenskap i Sverige och Norden
Hej!
Jag har ätit rawfood nu sen feb/mars, dock inte 100%.
Började på 50% och är nu uppe runt 70-80.
Under denna period har jag aldrig fått dessa "utrensningssymptom" som det så mycket talas om, fram tills nu! För någon vecka sedan köpte jag spirulinapulver från Superfruit och har nu till och från haft ont i huvudet, känt mig dålig och haft bakis-känslor två dar på raken.
Har tagit knappt 1 tesked/dag i olika smoothies.
Kan det var spirulinan som påverkat mig så? Det är huvudtaget väldigt ovanligt att jag har ont i huvudet, kan nästan räkna på 2 händer hur många gånger jag haft det i livet.
På burken står det Detox+.
Äter för övrigt mycket grönt, frukt, nötter, bär, avokados, groddar, superfoods etc.
Permalänk Svar från Volito hos 4 Juni 2012 på 18.43 Är ingen expert på rensning osv men någon av raw experterna (tror att det var Butenko) skrev att på klinik var folk börjar med detox och kroppsrening alla samlas tillsammans på morgonen och diskuterar sina symptom. Och i varje grupp praktiskt alltid finns någon som inte har några symptom alls.... och det är en som har inte tillräkligt med energi för att rensa kropp.
Med andra ord hon säger - bli glad när du får symptom - då vet du att process är på gång. I din fall svårt att säga men mycket möjligt att det icke raw som du åt lät känna dig bätre men inte lät börja "städning", kanske spirulina blev som en katalysator...
Permalänk Svar från Emanuelle hos 7 Juni 2012 på 12.43 Säger som Volito: jag är ingen expert men här är några tankar:
Svårt att säga om det är spirulinan eller om det är tiden, att du hållt på ett tag nu och att kroppens processer kommer igång (som Volito beskriver), attt du äter mer raw food nu än när du började eller något annat. Kanske en kombination av olika. Det är så klart också möjligt att det kan bero på något negativt som stress, men det vet du bäst sjläv om det finns negativa faktorer.
Var glad att kroppen rensar ut men var försiktig med dig själv. Försök att hitta stunder för vila, träna lagom hårt (inte för hårt men bli inte heller stilla sittande), drick mycket vatten (urinen ska helst vara väldigt ljusgult inte mörkgult), sov ordentligt och fortsätt äta nyttigt.
Tack för svaret hörrni! Fortsätter med spirulinan så länge det ändå känns bra.
© 2013 Created by Pontus Kristensson.