Jag är just nu under en master cleanse, 4:e dagen. Det var medan jag läste instruktionerna till detta som jag först kom i kontakt med raw food. Även om instruktionerna till "The Master Cleanse" skrevs 1940, så nämndes författarens tankar kring att äta rå mat och det som händer när man tillagar och värmer upp mat. Hade aldrig ens hört detta förut, jag var varit vegetarian i några år för att sedan gå över till fisk och kyckling, har aldrig haft en önskan av att äta veganmat förrän nu. Raw ger liksom något mer (hälsa), än att bara göra det för en politisk och moralisk ståndpunkt för allt levandes rättvisa.

Började söka runt på internet, hittade enormt mycket information och en community som verkar sprida sig med epidemisk fart. Verkligen det underbara med Internet.

Nu är jag nyfiken. Kan någon hjälpa mig att recepta ihop en grön smoothie, med mycket protein - som är speciellt bra för återhämtning och styrketräning? Jag tränar normalt 5 dagar i veckan, styrketräning, varje morgon. Förut drack jag en smoothie med lättyoghurt. Så här såg den ut:

1 l lättyoghurt
1 banan
2 skedar vassleprotien i pulver
2 skedar sojaprotein i pulver
Lite müsli, hasselnötter och solrosfrön
Frysta blåbär, hallon och björnbär

Så drack jag 1,5 glas innan träning på morgonen med en smörgås och ett äpple, 1,5 glas efter träning. Vanlig lunch. Sen ett till glas vid 3 tiden.

Några idéer? Jag har själv tänkt ersätta yoghurt med mer frukt och grönt. Ersätta vassle och soja med hempa.

Visningar: 285

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

För att vara så ung (tar för givet att det är du på bilden) så är du rätt skarp. Bra på att stava och så.

;-)

Tack för tipset!
Jag har alltid funderat på hur det är att göra smoothies på kärnfrukter, hur tror du att de går ihop utan en fet bas? :)

(jag har hittills bara provat bananbaserade och citrusbaserade smoothies)
Så andras kommentarer styr vad som är hälsosamt eller inte? Om jag kallar någon för en gam för att de äter likdelar och olika ihopkok av ruttnande körtelvätskor, är deras kost ohälsosam då? Om jag kallar någon som råkar äta väldigt mycket sallad för en kanin, är deras kost ohälsosam då?

Återigen, vad innebär "för mycket frukt"? Att vi får kommentarer ifrån andra är inte särskilt relevant, det är ju knappast som att vi äter som vi gör för att slippa andras kommentarer, för redan som vegetarianer/veganer/rawfoodare får vi ju mängder med kommentarer. Om man äter för att slippa kommentarer så hade man knappast valt att äta annorlunda jämfört med andra.

I alla fall, om vi återgår till ämnet så finns det stora fördelar av att dricka en okomplicerad, fruktbaserad, fettsnål smoothie rik på simpla kolhydrater i samband med träning; förutsatt att det är snabb återhämtning, och resultaten det innebär, som man är ute efter (vilket du verkar vara).

En smoothie på bara mogna bananer tas delvis upp direkt till blodet redan under tungan, och lämnar väl i kroppen magsäcken på mindre än 30 minuter (varav själva matsmältningen kräver så gott som ingen redan tillgänglig energi överhuvudtaget, energi som kan spenderas på återhämtning). Detta innebär att kroppen snabbt kan komma åt glukoset ifrån bananerna, och förse cellerna med den energi som den behöver direkt. Detta är fördelaktigt eftersom kroppen kan återställa glykogennivåerna dubbelt så snabbt under och precis efter träning, förutsatt att det finns tillräckligt mycket blodsocker att ta ifrån.

När det kommer till protein så innehåller bananer precis på minimigränsen när det kommer till våra behov (bara 4%), men det är inga problem eftersom att kroppen har mängder med lagrade aminosyror (nej, jag syftar inte på musklerna :P) som den oavsett vad kommer att hugga in på först. Är man orolig för att man får i sig för lite protein så kan man alltid ta sig en middag istället med t.ex sallad (10-30% protein), grönsaker ifrån Brassicasläktet (15-30% protein) och/eller nötter/frön (15-40% protein). Det viktiga är att man undviker att äta dessa i samband med (dvs målet före/efter) träning.

Avslutningsvis så bryr jag mig inte alls om jag äter "för mycket" frukt, det enda jag bryr mig om när det kommer till träning är resultat - och tro mig, resultaten bara stormar in om man äter "för mycket" frukt och tar apkommentarerna med ett leende (skämtet är ju ändå på dem ;D).
Jag är inte 100% raw eller 100% vegetarian. Äter kött några få gånger per år. Fisk kanske någon gång per månad, tror jag? Ibland mer ibland mindre. Äter tillagat och uppvärmd mat några gånger per vecka.

Jag gör juice av frukt och grönt varje morgon med en juicer. Blir kanske 2-2,5 glas med vitkål, savoykål, selleri, rödbeta, äpple, apelsin, morot, ingefära, citron, paprika osv. Vad jag hittar. Varierar.

Äter en banan innan jag tränar, sen en stor grön smoothie med spenat och två bananer efteråt. Nu har jag börjat äta upp det vegetariska proteinpulver som jag köpte innan jag började med raw. Två skedar per smoothie.

Lika bra, tänkte jag, då jag ändå har köpt det.

Gör en stor varierad sallad till lunch varje vardag. Sen blir det några frukter innan middag som också brukar vara en sallad. Nu tänkte jag, lite på grund av ditt tjat Marcus, äta mer bananer. Fast jag gör mina gröna smoothies med bananer i. Läste en artikel att spenat har något kemikalie vid namn phytoecdy som har en steroid effekt. 1 kg spenats phytoecdy per dag ökar skapandet av muskelprotein (på möss) med 20%.
http://genxxl.com/diet-nutrition/spinach-has-steroid-effect/comment...

Nu ska jag inte äta 1 kg spenat per dag, det låter lite kämpigt. Men om man får i sig 250 g per dag, så borde det öka skapandet av muskelprotein med 5% tänker jag? Sen är det nyttigt också.

Jag tänkte på ditt resultat. Menar du att du lyckas springa längre och längre, snabbare och snabbare? För du styrketränar inte, va? För mig blir resultat att orka lyfta mer, att öka i muskelvikt.

Planerar inte att bli en biff eller så. Har det lite som en hobby, har aldrig haft ett 6-pack på magen (bara druckit en massa 6-pack öl) förut, inte direkt heller biceps. Så det vore kul att se om jag kan lyckas få det. Är på god väg nu. Jag är 183 cm, väger 73 kg och är 31 år gammal. Bättre form än jag någonsin varit! Så det är kul. Det Började som en 30 årskris och fitnesstävling med mina bröder. Då började jag styrketräna. I slutet av tävlingen kom jag in på raw food efter en master cleanse.
Jag svarar på mitt egna inlägg eftersom vi har gått så långt vi kan gå i "trädet", men detta svar är i alla fall till dig Mattias.

Jag hoppas att du inte uppfattar mig som påhoppande och irriterande, vi har båda samma mål och det enda jag försöker göra är att dela med mig av mina egna erfarenheter.

Självklart är spenat väldigt nyttigt, särskilt i smoothies eftersom det är bland de fibrigare bladgrönsakerna (så länge det inte är babyspenat förstås). Frågan är hur pass bra det är att äta i samband med träning.

Jag styrketränar, jo. Min approach till träning är i stil med MovNat och Methode Naturelle, jag har bara valt att fokusera på löpning nu under vintern eftersom att det är svårt att komma ut och styrketräna i naturen på vintern. Jag kör dock kroppsstyrketräning hemma också.

Fördelarna jag har upplevt kopplade till träning i stort i samband med att jag äter "för mycket" frukt är de korta återhämtningstiderna, jag löptränar nu med 6-12 timmars mellanrum istället för 24-48 timmars mellanrum, samt klarar av tunga styrkepass så ofta som varje dag. Jag vet dock inte om olika träningsformer påverkar detta, det kanske du vet mer om? Själv styrketränar jag ganska låg-medelintensivt, det är sällan jag kör "maxlyft".

Ifall det är av intresse så bygger jag även muskler snabbare nu, även fast jag äter så lite som 3-10% protein per dag. Jag verkar ha gått upp 0,5kg muskler de senaste 4 månaderna, fast det är svårt att mäta med en våg. Min vikt är dock väldigt stabil, så det jag gör är att jag tar genomsnitt vid samma tidpunkter på dagen.

Kul att höra att det går bra för dig, det är tyvärr många som misslyckas på raw. Växande communities som dessa ger en dock chansen att dela erfarenheter och hitta lösningar på ens problem :).
Skön video Marcus! MovNat påminner mycket om parkour och BJJ fast i naturen :) Me like!

@Mattias Checka in denna killen: http://www.youtube.com/user/LenAbundance#p/c/EB07E54086198AA9/4/Pws...

Han kör 60 dagar Raw och uppnår synbara resultat. Har inte hunnit kolla in hans videos helt men du kan ju följa dem och se hur det går! :)

http://www.youtube.com/user/LenAbundance#p/c/CCDA9B39257ADAC0/1/JOn...
http://www.youtube.com/user/LenAbundance#p/c/CCDA9B39257ADAC0/0/j3P...
2 Smoothies som han kör med.

Måste också säga tack för tipset till dig Marcus, angående hålla det simpelt med frukt efter träningen. Brukar äta mycket protein efteråt vilket gör mig trött^^.

Äter fortfarande kokt mat och ska börja min Raw 100% snart. Pepp!
Kom på en video jag kan lägga till för er som är intresserade!

http://www.youtube.com/watch?v=gmvJvMQDEDw

Hitta en kompis och kör drills tillsammas, utmana varandra, brottas, bästa träningen! Eller ta flickvännen/pojkvännen och kör acro yoga! :)
Lycka till! :)

En fruktbaserad diet har verkligen hjälpt min träning. Numera kör jag 5 hårda 2 timmars löp/styrkepass ute i skogen i veckan, kombinerat med 2-3 tretimmar långa rep (jag spelar trummor, och tro mig, det är fysiskt krävande :D), och obestämt antal kortare pass såsom en kilometer löpning till skolan, kortare sprintsträckor på cykel osv. Jag hade aldrig orkat träna så mycket förut, min återhämtning hade aldrig hunnit med, och jag hade aldrig haft energin för det :).

RSS