Raw Food och levande gemenskap i Sverige och Norden
Hej, detta är mitt första inlägg på greenroomsverige! Hoppas att det blir mer i framtiden.
Jag har haft en del problem tyvärr senaste åren. Jag är och har varit förbaskat trött mentalt. Känner mig ofta utmattad. Har haft problem sedan 2007. Är väldigt ung fortfarande, 26 år.
Detta har blivit väldigt känsligt för mig då jag inte blivit riktigt bra trots att jag käkat lyckopiller, sovit länge etc. Jag vet inte om jag kommer bli helt bra längre. Hoppet har börjat sina. Jag känner att rawfood är ett av de få hopp jag har kvar..
Hur pass mkt piggare blev ni av rawfood? Jag skulle uppskatta om så många som möjligt svarar så att jag vet vad jag kan förvänta mig. Ni behöver inte skriva en hel uppsats, räcker med att ni svarar med några ord om ni känner för det :)
Jag börjar idag med rawfood på allvar. Jag hoppas verkligen på att det vänder för mig nu. Jag är så värd det.
Kram på er alla!
Taggar:
Hej Håkan.
Jag är oxå ny här, har ätit Raw ca 95 % de senaste veckorna
Det känns för mej oxå som " en sista shans" att hjälpa kroppen in i framtiden.
Men piggare ?........näe, inte direkt, inte än i allafall
Iblandkänns det bättre, men ibland inte
Kraften räcker aldrig hela dagen, jag börjar tok-gäspa i 17-18 tiden, somnar gott (!!) i 20-21tiden
Men är lite piggare på morgonen,än vanligt.
Jag hoppas dock att detta ska bli bättre.
jag har lite svårt att hitta BRA info om vad jag bör äta under en vanlig dag, så när jag fattar detta så kanske dethjälper mej.
Vad har du hittat din info ?
Jag tror helt på maten som sådan,den kommer säkert räta upp ditt inre, så du inte behöver sakna dina piller.
Får kroppen o knoppen rätt "inputt" så självläker systemen till stor del av sej själv.
Jag är själv medicinfri äntligen, (lyckopiller och värkpiller)
Hoppas du hittar orken i den rena maten, har du inte haft utrensningar än, så kan de oxå komma
slapp sånt själv ifos, men jag åt bra och mycke grönt innan .
Ska bli spännande att följa tråden
Tackar för svaret. Det är bra att du finns här så kan vi följa upp och se om det vänder för oss.
Jag tror också till 100% att kosten påverkar oss oerhört mycket. Jag har provat en fasta under 7 dagar och det var 2008. Det var inte en ordentlig fasta då jag inte tömde magen i början...Men jag blev jävulst pigg på det och jag kände igen min blick och mina ögon när jag tittade i spegeln. Tyvärr var jag under den tiden på två antidepp mediciner. Och när man fastar så har jag läst att man får högre värde av antidepp pillrena då magen är tom...så min lilla "mani" kan ha berott på det. Men jag tror det helt klart var fastan som resulterade i majoriteten av min pigghet.
När jag tittar mig i spegeln (vilket nästan blivit en tvångshandling då jag gör det så ofta) så kan jag direkt se hur jag mår. Vanligtvis är mina ögon dimmiga och inte klara. Jag har läst att det kan vara tecken på allergi etc vilket är rätt logiskt.
Nu är jag inne på min andra dag på rawfood. Har faktiskt känt av att jag mår bättre redan. Är inte lika dimmig i hjärnan. Däremot har jag en depression då jag haft det så tungt de senaste åren. Känner att det mesta är helt meningslöst. Jag kanske drar upp allt här framöver. Men detta är inget psykforum utan ett kostforum. Vill inte skrämma er hur snett det kan gå för en ungdom som fått fel start på livet.
I morse tittade jag mig i spegeln på jobbet och tyckte att jag såg pupillrena klarare. Känner mig lite klarare mentalt. Om ni tycker att det är snabba resultat kan det bero på att jag slarvade så fruktansvärt med maten innan. Typ ett mål om dagen ibland. Så jag kan tänka mig att min mage var typ tom när jag började.
Nu till svaret på din fråga :) Ang info så har jag bara googlat runt på internet hela tiden. Men det jag äter just nu om dagarna är: bananer, pumpakärnor, nötter, avocado. Igår åt jag 600g påse sallad med allt möjligt i som jag köpte på supermarket. Ang pumpakärnor så ska dem blötläggas, då aktiveras fler enzymer tror jag.
Jag skulle behöva tips på något gott som är jätteenkelt att tillreda.
Hej, igen H
Försök släppa speglandet, för din egen skull, såå lätt att fastna i "dåliga vanor....
Lita på dej själv, och KÄNN efter hur du mår istället, jag tror det kan vara lite befriande i längden.
Men sånt känner du ju själv bäst <3
Blötlägga nötter och frön sägs befrämja upptagningen i kroppen av enzymer och näring,
blötlagda frön och nötter belastar alltså inte tarmar och magsafterna lika hårt
Jag får halsbränna redan innan första nöten ramlat ner i magen, om den inte varit blötlaggd innan,
så jag "köper" den teorin direkt.
Jag mixar mycket i blendern
tycker det går fortare och är godare, men äter en salladsblandning om dagen,
nu har jag oxå fixat nötburgare som jag torkade i ugnen, så det var ett roligt tillskott.
Jag har gröna blad som bas i nästan allt , spenar,roccola,plocksallad,mm minst 7-800 g om dagen.
Sen är jag noga med att inte blanda vissa saker, så att jag får en maximal (med mina kunskaper) matsmältning , eller belastning av magens arbete.
Jag blandar allt med grönsaker,
men aldrig nötter och frön med frukt
melon äter jag separat, pga föruttningsprossesen i magen. mm
jag älskar att fasta ,fst har väldigt svårt att bryta den efter 2-3 veckor, så nu låter jag bli, *Flin
Hoppas du hittar bra metoder att äta det din kropp behöver, men smoties är kanon.
Måste ila.......hoppas flera hoppar på tråden
Jag äter också melon för sig självt. Det vara några i marocko som nästan blev arga på oss då vi blandade melon med nån annan mat. sen dess har jag inte gjort det :)
Om man är hängig och deprimerad så hjälper det inte att äta mer, tyvärr :(
Om man vill rensa systemet lite så är grönsaker mer effektiva än frukt. Jag tror också att avsaknaden av socker-arter kommer få din kropp till att rensa ut ändå fortare.
Satsa på mycket gröna blad, det tror jag kan hjälpa dig igång. Sen hade jag också skippad allt vad nötter och frön heter. I alla fall till en början så att du kan känna din kropp lite mer.
jag har haft lite bekanta som ätit lycko-piller. Dom är tyvärr mentalt döda nu och dom har svullnat upp konstigt i ansiket. Jag tycker det är skitläskigt så om du kan hålla dig undan från det så tror jag det är bra.
så till frågan: Jag känner mig mycket piggare än innan. speciellt piggare är jag från den tiden då jag trodde att kallpressade oljor var svaret. Då blev jag extremt trött. Jag har alltid varit pigg och vaknat tidigt om morgonen. Nu vaknar jag kanske till och med senare men skillnaden är att jag känner mig lugnt nog att sova ut. Innan vaknade jag o var tvungen att aktivera mig direkt för jag hade typ morgondamp :)
Hela dagen är jag också pigg. Men inte lika explosiv som innan utan musklerna känns istället lite segare och uthålligare. Äter jag sen lite frukt efter ett hårt arbetspass så återhämtar jag mig på 5 minuter. Det är nog den största skillnaden för mig-återhämtningen.
Tackar för fina svaren.
Anitha: Du har rätt. Jag ska försöka sluta.
Inatt käkade jag inte Rawfood. Måste bunkra upp bättre och förbereda mig lite extra. Jag är så jävla trött och med dålig motivation att ibland skiter det sig helt enkelt. Jag kan tänka mig att om jag pallar i 1 månad så lär jag fortsätta.
Kan ni ge lite förslag på saker jag kan äta som är billigt, nyttigt och med bra med kalorier.
Det enda jag har hittat där är avocado och nötter. Jag vet att man inte ska äta för mkt nötter då det kan innehålla aflaxotin.
Vet ni om nötter som är skalade innehåller aflaxotin? Har ingen lust att drabbas av levercancer.
Att kika ofta efter dåliga sympthom kan aldrig vara inspirerande ;)
Jag dricker min frukost och ofta lunchen med, tycker det går snabbt och smidigt.
<jag tar en halv grape,en hel citron ev en citrus till tex kivi,
(blandar helst inte sura och söta frukter , pga att jag läst att de smälter olika i magen )
sen tar jag tomater,bladspenatm böngroddar av det som groddas för dagen, selleri linfrö eller psyliusskal och vatten eller havremjölk
till lagom drickkonsistens.
Hemma har jag hampaproteiner (som jag kanske inte ens behöver ,omjag tolkar Daniel rätt)
vetegräspulver
hampapulver
psyliusmjöl, mm som jag ibland 8en ggr om dagen) boostar upp drinken med
Blandar jag sötare drink så blir det banan, akaciabär (blötlagda)
hawtorn (blötlagda) äpple,päron och andra bär från frysen,
men alltid med bladgrönsaker och 2-3 selleristjälkar och groddade bönor
Nötter blötlägger jag på kvällen ,så vet jag hur många jag kommer äta nästa dag......hehe
avokado tycker jag är en svår frukt, antingen är den träig (omogen) eller så har den svartnat, finns ingen mat jag så ofta kastar som avokadon.
Sallad är allt grönt som finns hemma ,psyliysfrön,groddar, ev dressing på ½ kallpressad olja ½ äppelsidervinäger himaliasalt och svartpeppar, solrosfrön och sesamfrön och numera den egengjorda nötbiffen (som jag är så stolt att jag gjorde)
Jättegott (änsålänge)
Jag har inga som helst problem med tillagningen eller tiden, då lagar jag ändå "vanlig" mat till maken varje dag. Snabbt o enkelt
Hoppas du får in det som en enkel rutin,
du kommer må bättre om du försöker se lite positivare på den snabba matlagningstiden och resultatet,
Du ska drass med just DEN kroppen du bygger nu, resten av livet,
och det kommer att komma åratal av ångest över det man inte gjorde som yngre, när ålderskrämpor och liknande kommer ....Lovar!!
Jag var ganska vild av mej på det ljuva 70talet, och det betalar jag för nu, leva på "bara minnen" räcker inte långt,
Jag har tydligen väldigt svårt att fatta mej kort, haha
hoppas du fått i dej en bra fruktfrukost och håller energin uppe <3
Visst ja - du får kolla dina nötter,
i USA måste man köpa importerade nötter om man ska ha Raw, för dom har en lag om att inte sälja oupphettade nötterpga bakterier,
jag vet inte hur det är här, men tänkte maila några fabrikanter och fråga
Det där med aflatoxin behöver du inte oroa dig för om du inte äter animaliskt protein. I alla fall enligt dr. colin campbell och hans undersökningar. Sant är att aflatoxin som produceras av en mögelsvamp ofta finns på speciellt jordnötter men även annan mat som man lagrar i stora "silos" (?). Men aflatoxin är ju bara en cancerogen utav många. Runt omkring oss finns det ju dioxin som är minst lika förrädisk.
Om du vill äta bra billig mat så är nog bananer det bästa. Sen när det är säsong så borde du äta så mycket som möjligt av det. Alla känner nån med ett äppelträd, annars går det bra att fråga vem som helst tror jag :)
Jag hade äppelträd på min arbetsplats så det var perfekt :)
Jag tycker att ju färskare frukten är desto bättre energi ger den.
Spenat tycker jag brukar vara billigt i förhållande till energi. Den funkar också bra att äta mycket av. Vissa gröna blad kan vara lite väl smakfulla annars kan jag tycka, typ mangold.
Annars är ju faktiskt våren en grym tid till att äta grönsallad i naturen :)
Kirskål är en klassiker, nässlor (mal eller mixa först, går också bra att blötlägga), björkblad, bokblad och maskros. Jag är ingen direkt storätare av nån av dessa men vill man ta till vara på sin ekonomi bättre så kan man ju göra en del där :)
köper du en vetegräspress så kan du göra egen vetegrässaft. Har du odlingsmöjligeter så är det ju enkelt att odla vete :)
Nässlor tycker jag är gott att göra thé på och som är supernyttigt. Jag bor i utlandet och hyr ett litet rum i en lägenhet. Jag är lite för feg för att börja dra hem nässlor och grejja med hemma. Jag vill inte se ut som en zombie och dra hem nesslor och maskros. Dom skulle tycka att det var tragiskt. Jag kanske gör det när jag är piggare så får jag bättre självförtroende. Mitt självförtroende och självkänsla är inte på topp.
Odlingsmöjligheter har jag tyvärr inte :(
Jag ska börja med groddar till helgen.
Där jag bor smakar vattnet lite klor, är det ok att blötlägga nötter och frön i sådant vatten?
Idag har jag ätit 85% raw. Köpte med mig en natural yoghurt till jobbet. Jag tror det kan vara ett bra sätt för mig att köra på sådan yoghurt då och då i början.
Idag har jag ätit 4 avocados, 1 yoghurt, nötter och bananer. Det är lite glest med grönt i dagsläget. Jag gillar att handla salladspåsar som är mix av allt möjligt. Dem är också billiga här, 600g för typ 0.45€ om jag köper gårdagens. Tyvärr finns dem inte på min LIDL så jag måste ta bussen då det är en bit bort. Och det känns så ovärt att åka sådan sträcka för att köpa sallad som räcker någon dag. Ska försöka fixa ihop egen sallad framöver :)
Är det ok att posta länkar till andra forum? Iaf...här kommer en liten länk om en tjej som haft kronisk trötthet och känner sig mycket piggare. Tänkte att det är bra med inspiration för oss som inte mår så bra.
http://www.rawfoodtalk.com/showthread.php?68302-2.5-months-%28mostl...!
Om du vill ha bort klorlukten så kan du hälla upp vattnet i en bringare och låta det stå i en dag eller så. Då får du klorgas i huset istället ;)
Det är nog helt ok att länka fritt sålänge det inte är till något "skumt".
Åt nästan bara nötter igår. Känner mig helt matt idag, som om jag har någon influensa. Tänkte skriva det här dels för att jag ska komma ihåg det och sen tänkte jag kolla om ni andra varit med om liknande?
Köpte nyss massa bananer, 1 liter smoothie och brockoli. Hoppas det helar mig lite...
Nu blir det sova
© 2013 Created by Pontus Kristensson.