Jag har länge varit intresserad av raw food, och när jag äter det, finns det inget bättre. Jag har aldrig känt fÖr att gÅ tillbaka till lagad mat. Det som händer är snarare att jag blir sÅ svag och kraftlÖs, att jag inte vet vad jag ska ta i mig. Jag tränar nämligen en hel del och att inte ha energi till det, är hemskt. Jag kan inte fungera utan att rÖra min kropp. Jag vill hemskt gärna helt och hallet äta raw food, jag älskar det verkligen. Men jag har inte lyckats fÅ till ett bra kostupplägg som verkligen fungerar i längden, ett som man kan ha hela livet. Inte bara till en detox eller till att gÅ ner i vikt. Ett upplägg som faktiskt fungerar till att stärka och rena kroppen och sinnet (som alla kostupplägg borde vara). Jag har tidigare fokuserat mest pÅ att fÅ i mig tillräckligt med proteiner, som bovete, olika groddar, nÖtter, frÖn, kärnor, varje dag. Dessutom har jag  ätit sÅ mÅnga olika typer av grÖnsaker som mÖjligt, och sÖta mosade frukter, banan, dadlar osv. Noggrant och varje dag. Men jag känner mig ändÅ svag, kraftlÖs. Ska jag hÅlla ut längre kanske? Kan nÅgon snälla lägga upp ett exempel fÖr hur ett bra kostupplägg ska se ut i detta fall? Vad mÅste man fÅ i sig varje dag, vad ska man tänka pÅ, tips, enkla recept fÖr mitt problem skulle verkligen uppskattas. Det skulle vara roligt att hÖra era erfarenheter i detta.

Tack!

Visningar: 56

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tjenare!

Jag skulle gissa på att du antingen äter för lite kalorimässigt/dag eller/och får i dig för mycket fett. Personligen tror jag att man skall hålla ner fett- och proteinintaget, om du inte har hört talats om 80/10/10 kan jag rekommendera att du tittar närmare på det. Där förespråkas att absoluta majoriteten av kalorierna kommer från kolhydrater. Detta betyder frukt, grönsaker och bladgrönt i stora lass. Vet du ungefär hur mycket kalorier du får i dig dagligen?

Jag äter inte hundra procent raw, men det jag käkar raw består av flera kilo frukt dagligen och bladgrönt (t.ex. spenat, ruccola, isbergssallat osv.) och en del grönsaker. Håller mig långt borta från nötter (mycket fett och svårsmälta), om man vill äta något som är fettrikt så är avokado betydligt trevligare tycker jag. Mestadels äter jag mono-måltider, alltså endast en typ av frukt/måltid (bladgrönt brukar jag dock äta med mina fruktmåltider).

Jag har det synsättet att det viktiga är inte vad man stoppar i sig utan vad man inte stoppar i sig, äter du raw behöver du nog inte fundera så mycket på att "få i dig allt", ät det du tycker är gott. Visst, i längden kan det väl vara bra att äta med lite variation, men det kan du bekymra dig om när du har lyckats bli raw.

Om du gillar bananer och dadlar är det ju billiga alternativ och ett enkelt sätt att få i dig mycket kalorier, dadlar kan du slänga i en mixer blandat med vatten om du känner för det, mycket mumsigt.

Mina tankar kring det hela.

RSS