Raw Food och levande gemenskap i Sverige och Norden
På sista tiden mig har hittat :) flera artiklar om det här temat. I de praktiskt förklaras och påstås att mens är sjukligt tillstånd av kropp och att det är en extra möjlighet att bli av med gifter (därför tex gravida har morgonsjuka att en naturligt sätt att vara av med gift är "avstängd"). I naturen samt folk som bor mer naturligt har inte de eller tex aboriginer har de i 20min. med mängd 1 matsked. Mens praktiskt har ingen samband med att kunna ha barn (ovulation). De nämns massa tillfälle när kvinnor som äter raw upplever att mensen blir svagare, mer sällan och till och med upphör (men föder underbara barn).
Samtidigt har läst tidigare att kvinnor som har gått över till LCHF har fått mycket kraftigare mens samt mellanblödningar som inte hade innan började äta en massa kött och fett. Min magkänsla säger att här finns samband.
Jag undrar om egna erfarenhet inom forummedlemmar ...?
Taggar:
Jag tror att det kanske är såhär att det beror på vilken raw food man äter och hur man mår...kanske.
Man brukar ju säga att om kroppsfettsprocenten sjunker under 17% (tror jag att det är) så kan mensen försvinna. Det är därför många anorektiker tappar mensen och så. I det fallet är det ju inte något positivt utan då beror det på att man har för lite fett, eller äter för lite. Jag vet inte om det beror på att hormonerna faktiskt är beroende av fett.(???)
Jag vet en period för flera år sedan. Det var när jag började bli dålig och en god vän som är alternativ terapeut hade rekommenderat mig att dra ner på proteiner och fett och mer kolhydrater och mycket levande föda. Jag gjorde som hon sa, men det dröjde inte länge förrän jag rasade i vikt (för mig är det inte bra). Det fanns typ inget kvar av mig till slut och mensen försvann i 6 månader innan jag justerade tillbaka dieten och började gå upp i vikt igen. Men då kom det tillbaka med mensvärk och det hade jag aldrig haft innan i hela mitt liv.
Hur som helst så gör det att jag är lite rädd för och gärna är restriktiv med att göra dietförändringar som drar ner på just de näringsämnena.
Om man äter raw food och är helt frisk och bevarar en sund kroppsvikt och sedan förlorar mensen då är det antagligen något helt annat. Då är det nog som Volito säger, att kroppen inte behöver den utrensningen längre.
Det senaste jag hörde (och noterade! :-o) i ämnet var David Wolfe som konstaterade att raw food inte innehåller tillräckligt med fett och hormoner för att bibehålla en bra hormonbalans, fertilitet osv.
Raw food (vissa sorter) innehåller helt enkelt för lite fett och kolesterol.
Alla kroppens hormoner bildas av fett/kolesterol.
(Notera även att så många har sköldkörtelproblem, dvs. hormonproblem…)
Så visst blir mensbesvären mindre när hormonerna går ner. Förhoppningsvis avgifar man sig på vägen, och kroppen normaliseras sig mer… men sedan kanske man ska börja bli aktsam?
Själv har jag låga hormoner och brist på progesteron. Tips på mat med progesteron, någon? :)
Jamsrot ska vara bra – tips på var jag kan hitta det i Stockholm? (Och helst eko då…)
Hej igen ;-)
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro för en del här är ju emot fett i kosten (om det överstiger 10%) och andra säger att det är för lite. Om jag går till mig själv och alla perioder i mitt långa ;-) liv så har jag mått bäst de perioder jag har ätit mer fett (alltså inte överdrivet mycket utan bara så mycket jag känner för utan restriktioner). När jag har dragit ner på fett så har jag bara mått väldigt dåligt faktiskt. Men alla är vi antagligen olika. Kvinnor är nog mer känsliga eftersom vårt hormonsystem är lite mer skört än männens.
Om man har för lite progesteron så brukar man har överskott på östrogen. Jag har inte själv hört om progesteron i mat, men är idel öra om någon vet. Däremot har jag hört att man ska vara försiktig med mat rik på phytoöstrogener vid lågt progesteron. Det finns i olika halter i den mesta maten, men man kan ju undvika dem som innehåller multum med det. Det jag kommer ihåg just nu är soja och linfrön, men det går att söka på det så får man fram info om phytoöstrogener i mat.
Har man överskott på östrogen så brukar det trycka ner sköldkörtelfunktionen (och progesteron). Man har gjort många studier på soja och sett att det hämmar sköldkörtelfunktionen. Om det beror på dess höga halt av phytoöstrogener vet jag inte. Det kanske lika gärna är besprutningen. Sköldkörteln är ett känsligt organ för tungmetaller och annat skräp.
Åh, det här är ju ett helt ämne i sig själv!
Det verkar finnas HELT motsatta teser om phytoöstrogener!
En del menar att de blockerar östrogenreceptorerna, och därmed dämpar östrogen/främjar progesteron. Andra menar att de agerar som östrogen i kroppen och bidrar till östrogenöverskottet!
Soja har ju tex. utsett som både bov och räddare när det gäller hormonbalansen för kvinnor med PMS-problem eller i övergångsåldern!
Och så det här med fett… ;)
Min personliga spaning och slutsats i frågan är väl ungefär så här: 80/10/10 är säkert en diet som funkar fint för unga energiska (företrädesvis) killar som sportar och håller kroppen igång hela dagarna.
För mera stillasittande kvinnor i medelåldern: Not so good… ;-)
Jag har noterat att med frukt+grönt-diet drabbas jag av kisshysteri. Jag mår helt enkelt inte så bra av för mycket frukt (om det nu beror på Candida eller gud-vet-vad, men faktum kvarstår: jag blir nervvrak av att behöva kissa stup i kvarten!). Jag håller mig mätt och mår öht bättre på mer protein i kosten. (groddar, groddar, groddar)
Sedan mår jag inte så bra av för mycket fett heller… lagom är bäst.
Men av allt jag läst och lärt har jag väl dragit samma slutsats som min husgud David Wolfe (som jag skrev förut): Kvinnor behöver mer fett/protein/tillskott för att hålla sina hormoner i balans.
Permalänk Svar från Malin Edman hos 1 Mars 2011 på 11.19 Personligen så har jag för lite progesteron men åtgärdar det med hjälp utav en kräm (Progesterall) för tillfället.
Däremot ligger jag inte högt vare sig på östrogen eller testosteron...
Jag kände mig otroligt balanserad hormonellt när jag åt ca 80% raw. Men jag äter nästan ingen frukt... jag blir så påverkad av sockret.
Fett får jag i mig genom linfröolja... ett par matskedar om dagen så känner jag att behovet är mättat.
Jag håller med Volito, har man saker att rensa ut så blöder man nog fortfarande och relativt mycket. Ju bättre jag har ätit desto mindre har jag blött, och blodet är mycket ljusare...
Som en god vän till mig säger, "kvinnor är tursamma, de har en naturlig detox varje månad"
/Malin
Permalänk Svar från Anna Fager hos 3 Mars 2011 på 10.08 Hejsan!
Jag är verkligen grön på området men vad är LCHF?
Jag började äta levande föda för 2 månader sedan och har haft mens i 3 veckor!!! Kan bero på spiralen som jag ska ta bort!
/Anna
Permalänk Svar från Malin Edman hos 3 Mars 2011 på 16.11 Kanske inte så extremt, inte mer extremt än råkost om man ser det så. Alla gör sina egna val, för mig var LCHF rätt just då, men inte nu...
Lågt kolhydrat- högt fett. Idag har LCHF växt och fått en extrem spets (Med bl.a. Annika Dahlqvist i främsta spetsen) där det skanderas om att man ska utesluta kolhydrater överhuvudtaget och "sleva" i sig smör. En del som äter LCHF hävdar till och med att det går att utesluta alla slags grönsaker ur kosten. Jag tog avstånd från LCHF för ca ett år sedan då de som är offentliga inom rörelsen blir mer och mer extrema och dessutom börjar fördöma och "prata illa" om alla som inte är Lchf:are... Det finns många, främst Annika Dahlqvist (största LCHF profilen), som hävdar att ALLT protein som man äter om man är "äkta" LCHF kommer från animalier. Vilket satte "spiken i kistan" för min del... Börjar man prata om vad som är rätt och fel, predikar och fördömer andra åsikter då är man fel ute enligt mig.
Jag började med LCHF för ca 3 år sedan, det var ändamålsenligt med den viktnedgång som jag önskade. Men efter 2 år på LCHF så var jag så försurad att kroppen började lägga av på flera olika sätt med obalanserad mage, utslag och värk i leder som resultat.
När jag började basa kroppen med hjälp av råkost så försvann alla mina besvär. Plus en hel del andra positiva fördelar... är inte 100% råkost, har inte planer på att bli just nu heller men den största delen av min kost är råkost. Vilket är rätt för mig, just nu.
Permalänk Svar från SURREALartist hos 18 September 2011 på 17.55 Malin det kommer alltid att finnas de som är extrema inom alla rörelser såväl inom LCHF som inom raw food, här finns det också de som spyr galla över andra människor som inte är som de själva, själv förstår jag inte fenomenet. Du gör det som känns rätt för dig och din kropp.
Permalänk Svar från SURREALartist hos 18 September 2011 på 17.42
Permalänk Svar från Volito hos 4 Mars 2011 på 16.38 Ungefär samma här. Först lchf funkade bra (i 1, 1/2 år) - klart man blir av med allt socker och massa onödiga kolhydrater... men med tiden kändes att något är inte riktigt som det ska. Nu fattar att var riktigt syr i kroppen. Samtidigt kändes att det är fel inte kunna äta frukt och välja bort en del grönsaker...
Bra att det kom till mig rätt info på rätt sätt om vad händer i kroppen när man äter lagad mat samt den andra aspekten- informationen vad vi får på köpet från kött från djuren som känd dödsångest... och vad händer med oss med raw rent energimässigt.
Håller med Malin att lchf-are blir mer och mer radikala och det förstår en bra sak:( Tycker att det är en bra metod för många att börja bli av med beroendet från "modern" mat...
Vad gäller temat- själv har inte mycket att erfara. Under lchf hade hormonspiral och inga mens. Nu äter 4 månader 100% raw och de bara försvann... Fattar att det är inte pga ren kropp - för min del det är en lång väg att gå till och inte drastiskt viktminskning (har tappat 3kg)... läkaren tycker att allt är ok så länge... tiden vill visa. Men det låter lovande ändå - att ha de bara lite eller inte alls och samtidigt ha en friskt och välfungerande kropp/hälsa.
Permalänk Svar från Flow hos 8 Mars 2011 på 9.19 Mycket intressant tråd detta som berör mig själv mycket inom många aspekter!
Jag har "en tendens till PCO" som det så fint heter, dvs. jag har inte grovt utvecklad PCO men jag har symptom som kommer och går och gör sig märkbara lite olika beroende på hur jag lever.
Sedan 3 år tillbaka äter jag p-pillret Yasmin som jag blev tillsagd av min gyn att äta, detta skulle höja mina nivåer av kvinnliga könshormoner (vilka? östrogen eller progesteron? ingen aning) och göra att mina PCO-symptom (acne, håravfall, övervikt, sen med mensen osv) skulle minska.
Det gjorde de och idag har jag inget av följande, däremot har jag alltid en överhängande tendens att lägga på mig vikt runt magen vilket är typiskt för PCOare samt lite andra grejer. Men jag skulle kunna ställa klockan efter min mens, så är det ju när man äter p-piller.
Eftersom att jag varit i princip symptomfri i flera år har jag alltid sett det som att p-pillren "räddat mig", men samtidigt är jag starkt emot hormonella preventivmedel och vill helst inte använda dem. Jag är heller inte orolig över att bli gravid, jag äter det alltså bara för "sjukdomen".
När man får mens på p-piller så är ju det ingen riktig mens i ordets sanna bemärkelse utan det är mer en bortfallsblödning som känns väldigt "kemisk" på nåt sätt.. jag har visserligen fått mycket mindre blödningar, kortare och mindre intensiva, samt mindre och kortare PMS men det känns helt enkelt ändå inte rätt på nåt sätt.. det känns inte naturligt, vad det nu är.
Jag har slutat med p-pillren 1-2 gånger i ett par månadsperioder och då ätit mycket livsmedel som ska främja östrogenet i den kvinnliga kroppen, men det har tyvärr inte hjälpt alls. Jag har experimenterat med jamsrot, örter, maca och andra saker. Det har helt enkelt inte varit lika starkt som p-pillren, och det är synd, för jag vill gärna äta så rent som möjligt.
Mycket intressant tråd hursomhelst! Jag tror i alla fall att fett är viktigt för oss kvinnor, viktigare än för männen, men rätt fett vid rätt tidpunkt är nog avgörande. Helst aldrig tillsammans med snabba kolhydrater t.ex.
© 2013 Created by Pontus Kristensson.