Jag ska på måndag börja med den
7-dagarsdiet för viktökning som finns på
TheGardenDiet.com. Har försökt styrketräna med Erica Palmkrantz recept, men det gick inte riktigt - behöver något mer mättande än dessa rätter. Gärna ett program och det har jag nu fått.
Började med att igår gå och köpa en låda apelsiner, 15 kg för 250 kr, från en grönsakshandlare på Södermalm. Tror det var billigt? Prutade ner från 19.90 till 18 kr/kg. Kunde kanske fått det billigare på ICA, men vill hellre stödja grönsakshandlarna. Otroligt vad mycket godare det är med egen färskpressad juice, än att köpa färdigt. Det blir sötare, mildare och mer törstsläckande.

Frukosten i denna dieten är många dagar bara 9 dl färskpressad apelsinjuice. Ibland med en banan nermixad också. Klarar jag verkligen styrketräna på detta? Det är frågan som jag får besvarad på måndag.

Igår provade jag att göra en av rätterna, kallad raw taco. Köpte fyra kokosnötter. Jag har dåliga minnen från hur man öppnar kokosnötter, har tidigare försökt slänga dom i marken, slagit med hammare, använt skruvstäd och skit. Nu var jag smartare och sökte på kokosnötter på YouTube. Finns ett helt gäng med filmer där om hur man öppnar dom på bästa sätt. Det jag fann som bäst var:
Man gör först ett hål, i kokosnötens "tredje öga". Ett av dom är nämligen mjukt, går att göra med en korkskruv eller någon annat smalt och vasst. Häll ut eventuellt kokosvatten i ett glas. Nöten öppnas sedan lätt genom att hålla den i handen och slå med en hammare eller baksidan av en köttyxa, upprepade gånger samtidigt som man roterar den i handen. Det öppnas en spricka liksom, så bänder man upp den. Ta en böjbar fruktkniv eller sked och karva loss köttet.
Kokosnötter är kungen av mättnad i råkostdjungeln!!! Fan va bra. Mixade kokosköttet, mandlar, olivolja och färska havsalger i mixern. Blev en saligt god och mättande röra. Det hade jag i en skål, sen så gjorde jag det vanliga tacoköret. Avokado, tomater, salladsblad istället för tacos eller bröd. Gjorde en kryddig sås av färska hackade chilifrukter och olivolja.
Av den portionen som rekommenderades, så orkade jag inte äta upp hälften! Egentligen skulle jag också gjort någon kräm gjord på ytterligare en ung kokosnöt, men det orkade jag inte med. Jag är helt lugn på att jag kommer kunna bli mätt nu. Förut så har jag fått göra gigantiska sallader som jag äter i en halvtimme och blir ändå inte mätt. Det blir tjatigt i längden. Kokosnöt is the shit.
Ett par ord om min styrketräning också. Jag har styrketränat i ett år. Började med att vadslå mina bröder, jag sa att om ni är mer "fit" än mig September 2009, då får ni 7.000 kr var av mig. Se det här som någon 30 årskris. Eller som ett sätt att göra något åt den. Jag tänkte, vägrar bli en heffaklump när jag fyller 40 år. Lika bra att sätta igång. Det var en resa då jag först gick på PT-cirkel pass på SATS och tränade i grupp, några gånger per vecka. Jag körde senare några gånger med en personlig tränare och fick ett litet styrketräningsprogram som jag började köra 2-3 ggr i veckan. Flera månader senare träffade jag av en slump en kille som var PT och som jag hyrde för att lära mig mer. Han hade varit med i Gladiatorerna på TV och kändes som han kunde sin grej. Han grejade till ett program på 4-dagar. Att dela upp kroppen på en hel vecka, så man kör mindre men oftare, kändes som det naturligaste steget. Man blev helt slut av att köra hela eller halva kroppen 2 gånger i veckan och det tog inte lika bra.
Nu kör jag 4-5 ggr i veckan och delar upp alla delar. Det blir en skön vardag, jag tränar alltid det första jag gör på morgonen innan jobbet.

Mot slutet av året, så började jag äta mindre för att gå ner i vikt. Jag hade tränat mig upp från 74 till 80 kg, fast det var inte bara muskler. På 4 månader gick jag ner 5 kg. Jag gjorde en så kallad "Master Cleanse" sista månaden, en 10 dagars fasta. Där gick jag ner 5 kg och har börjat med raw food efter den. Så jag ligger på 70 kg nu. Mitt mål är att gå upp till 80 kg igen, fast bara muskler. Det kan få ta tills jag blir 40 år att nå dit.
Min vecka:
Måndag: Rygg
Tisdag: Bröst och triceps
Onsdag: Kondition (joggning, balansövningar, bål och ben) och mage
Torsdag: Axlar och biceps
Fredag: Ben
Fortsätter uppdatera eftersom.