The Garden Diets 7-dagars viktökningsdiet (och 5 dagars styrketräning)

Jag ska på måndag börja med den 7-dagarsdiet för viktökning som finns på TheGardenDiet.com. Har försökt styrketräna med Erica Palmkrantz recept, men det gick inte riktigt - behöver något mer mättande än dessa rätter. Gärna ett program och det har jag nu fått.

Började med att igår gå och köpa en låda apelsiner, 15 kg för 250 kr, från en grönsakshandlare på Södermalm. Tror det var billigt? Prutade ner från 19.90 till 18 kr/kg. Kunde kanske fått det billigare på ICA, men vill hellre stödja grönsakshandlarna. Otroligt vad mycket godare det är med egen färskpressad juice, än att köpa färdigt. Det blir sötare, mildare och mer törstsläckande.

Frukosten i denna dieten är många dagar bara 9 dl färskpressad apelsinjuice. Ibland med en banan nermixad också. Klarar jag verkligen styrketräna på detta? Det är frågan som jag får besvarad på måndag.

Igår provade jag att göra en av rätterna, kallad raw taco. Köpte fyra kokosnötter. Jag har dåliga minnen från hur man öppnar kokosnötter, har tidigare försökt slänga dom i marken, slagit med hammare, använt skruvstäd och skit. Nu var jag smartare och sökte på kokosnötter på YouTube. Finns ett helt gäng med filmer där om hur man öppnar dom på bästa sätt. Det jag fann som bäst var:

Man gör först ett hål, i kokosnötens "tredje öga". Ett av dom är nämligen mjukt, går att göra med en korkskruv eller någon annat smalt och vasst. Häll ut eventuellt kokosvatten i ett glas. Nöten öppnas sedan lätt genom att hålla den i handen och slå med en hammare eller baksidan av en köttyxa, upprepade gånger samtidigt som man roterar den i handen. Det öppnas en spricka liksom, så bänder man upp den. Ta en böjbar fruktkniv eller sked och karva loss köttet.

Kokosnötter är kungen av mättnad i råkostdjungeln!!! Fan va bra. Mixade kokosköttet, mandlar, olivolja och färska havsalger i mixern. Blev en saligt god och mättande röra. Det hade jag i en skål, sen så gjorde jag det vanliga tacoköret. Avokado, tomater, salladsblad istället för tacos eller bröd. Gjorde en kryddig sås av färska hackade chilifrukter och olivolja.

Av den portionen som rekommenderades, så orkade jag inte äta upp hälften! Egentligen skulle jag också gjort någon kräm gjord på ytterligare en ung kokosnöt, men det orkade jag inte med. Jag är helt lugn på att jag kommer kunna bli mätt nu. Förut så har jag fått göra gigantiska sallader som jag äter i en halvtimme och blir ändå inte mätt. Det blir tjatigt i längden. Kokosnöt is the shit.

Ett par ord om min styrketräning också. Jag har styrketränat i ett år. Började med att vadslå mina bröder, jag sa att om ni är mer "fit" än mig September 2009, då får ni 7.000 kr var av mig. Se det här som någon 30 årskris. Eller som ett sätt att göra något åt den. Jag tänkte, vägrar bli en heffaklump när jag fyller 40 år. Lika bra att sätta igång. Det var en resa då jag först gick på PT-cirkel pass på SATS och tränade i grupp, några gånger per vecka. Jag körde senare några gånger med en personlig tränare och fick ett litet styrketräningsprogram som jag började köra 2-3 ggr i veckan. Flera månader senare träffade jag av en slump en kille som var PT och som jag hyrde för att lära mig mer. Han hade varit med i Gladiatorerna på TV och kändes som han kunde sin grej. Han grejade till ett program på 4-dagar. Att dela upp kroppen på en hel vecka, så man kör mindre men oftare, kändes som det naturligaste steget. Man blev helt slut av att köra hela eller halva kroppen 2 gånger i veckan och det tog inte lika bra.

Nu kör jag 4-5 ggr i veckan och delar upp alla delar. Det blir en skön vardag, jag tränar alltid det första jag gör på morgonen innan jobbet.

Mot slutet av året, så började jag äta mindre för att gå ner i vikt. Jag hade tränat mig upp från 74 till 80 kg, fast det var inte bara muskler. På 4 månader gick jag ner 5 kg. Jag gjorde en så kallad "Master Cleanse" sista månaden, en 10 dagars fasta. Där gick jag ner 5 kg och har börjat med raw food efter den. Så jag ligger på 70 kg nu. Mitt mål är att gå upp till 80 kg igen, fast bara muskler. Det kan få ta tills jag blir 40 år att nå dit.

Min vecka:
Måndag: Rygg
Tisdag: Bröst och triceps
Onsdag: Kondition (joggning, balansövningar, bål och ben) och mage
Torsdag: Axlar och biceps
Fredag: Ben

Fortsätter uppdatera eftersom.

Visningar: 157

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Genom att äta mycket och ofta av det. ;-)

Hittade när jag sökte att chimpanser äter i ca 6-8 timmar per dag. Ett himla långt tuggande, rensande, letande och plockande. Tur att vi som har andra intressen kan nyttja blenders och bra distribution.

Man ser ofta bilder på dessa djur ätandes hela tiden. Medan lejonen ligger och vilar, proppmätta efter att ha ätit en antilop.
OK.

Det har tagit ett tag innan jag skrev sist, men det är för jag inte haft några goda nyheter att berätta. Det var väldigt jobbigt att hitta rätt, Storms 7-dagarsdiet passar inte riktigt mig. Däremot är jag glad för den har givit mig många tips och alla måste hitta sin egen väg.

Jag skriver nu, för att jag tror att jag äntligen hittat en veckorutin som kan hålla. Här är den!

Går upp 06.06:06 (har ganska mycket hårdrock kvar i mig)

Frukost: Juicen av 8 pressade apelsiner
Detta är taget från Storms diet. Jag var väldigt tveksam till detta först, började tänka på C-vitamin överdos och om det verkligen är tillräckligt långa kolhydrater för att styrketräna på. Överdosen har jag inte fått ännu och det funkar väldigt bra att styrketräna med. Får en enorm energikick, återhämtar mig snabbare och får energi över till annat också. Man blir varm om öronen innan man hinner lämna lägenheten.

Tar bussen till jobbet, lämnar grejer, hämtar träningsväska. Lunchen gör jag kvällen/eftermiddagen innan, har en väska den får plats i så jag inte behöver dra omkring på någon påse.

Styrketräning
Har delat upp kroppens muskler på 4-5 dagar. Ibland kör jag 4 per vecka, ibland 5. Beroende på hur jag mår. Ibland är man sliten, då blir det 4 dagar. Kör ca 45 minuter. För varje övning gör jag 1 uppvärmingsrunda först med lättare vikter och ca 20 ggr. Sen går jag på så hårt jag kan och ska klara mer än 3 stycken och mindre än 13 stycken. Sen repeterar 3-5 gånger, verkligen kör slut på muskeln tills den inte orkar mera. Sista omgången då kör jag låga vikter och orkar knappt ändå. Försöker påminna mig om att inte vila för länge mellan varje. Viktigare att göra övningen rätt och långsamt med lite lägre vikter, än fel och snabbt med för tunga vikter. Lärde mig dessa grundråd av min PT, som varit med i Gladiatorerna. Även om jag modifierat, kanske till det sämre, kanske bättre.

Måndag: Rygg
Tisdag: Bröst och triceps
Onsdag: Mage, bål, balans (ibland konditionsträning, joggning)
Torsdag: Biceps och axlar
Fredag: Ben (om jag kör 4 dagar, flyttar jag mage och bål hit)

Hinner till jobbet igen vid 09 tiden. Köper med mig ingredienser till en grön smoothie. Det här fanns inte med i 7-dagarsdieten. Eftersom jag vill träna tidigt, så blev det att jag började äta lunchen strax efter träningen. Det kändes inte optimalt. Det behövdes en smoothie här istället med protein. Min PT sa en gång att kroppen inte klarar att ta upp mer än ca 20 gram protein direkt efter träning. Förut drack jag yoghurt. Förut tog jag proteinpulver. Nu har jag istället börjat med solrosfrön. Dom har 23 gram protein per 100 gram.

Mattias träningssmoothie
70-100 g bladspenat (ett paket)
1 banan
100 g solrosfrön
4 dl vatten
Lite frysta blåbär och hallon för smak

Får se hur länge jag håller mig på denna. Kanske behövs det två portioner, har precis börjat. Den var däremot väldigt god och nyttig måste den vara.

Lunch
Efter alla olika rätter i Erika Palmkrantz bok och i 7-dagarsdieten, så har jag istället börjat med en jättelik mustig sallad som jag gör eftermiddagen innan och tar med i en lunchlåda (stor glasslåda). Kallar dom monstersallader, då dom blir enorma. Det fanns trevliga recept som raw tacos, sushi, nötfärsgrotta m.m. i 7-dagarsdieten men det blev för mycket mixande och grejande. Jag finner det lättare att bara rent instinktivt gå in i affären och köpa vad jag känner dagen innan. Mixa ihop och prova olika saker med en grön bas - som kan vara alla typer av sallader och kåltyper. Sen har jag något mättande, fett och proteinrikt som nötter. En dag tog jag en halv påse paranötter. Dessa vattenlägger jag dagen innan, ett tips från dieten. Ska ge mer energi, då nötterna börjar gro av vattnet.

Så ibland blir det en hel kokosnöt nermixad eller skuren i salladen, ibland tar jag med rotfrukter (råa rödbetor tog jag med idag, ser helt fantastiskt ut), morötter. Ibland hackar jag ner en hel chili, koriander, persilja. Fänkål är otroligt gott! Vitlök, lök av alla dess sorter. Smakfulla sallader, inte såna äckliga du får på Konsum. Mina sallader är riktigt goda med nackdelen att de är dyra. Det är fan inte billigt att styrketräna på raw food. Akta er! ;-)

Gör också en liten dressing och tar med vid sidan av. Blir lite väl kladdigt om man häller den över salladen på kvällen innan eller morgonen. Olivolja, vinäger av något slag, citron. Lite havssalt och kryddor.

Ja. Det här är en lunchrutin jag kan klara av utan behöva följa recept hela tiden.

Mellanmål
Försöker att ha lite frukter och nötter i närheten, om jag får ett sug. Tar med några frukter i väskan på morgonen.

Middag
Här är det stor variation. Detta är tillfället jag ibland fuskar och vill fuska. Vill inte vara helt asocial om en vän bjuder på middag eller om vi ska ut och käka. Så jag tillåter mig själv vilken mat som helst här, däremot så har jag börjat bli mindre sugen på onyttig mat. Suget har minskat. Jag tror detta är vägen att gå om man ska börja med raw food, för disciplin kan bara ta oss en bit. Man måste få äta lagad mat i början (eller ibland). Tror det är det som är problemet med vegetarism och veganer, dom flesta börjar och är strikta veganer/vegetarianer några år, sen blir det för jobbigt och dom totalt hoppar av tåget och börja käka kött igen. Då tror jag det är bättre att äta raw food vardagligen, men ibland vid speciella tillfällen tillåta sig något annat.

Igår blev det bara en hallonsmoothie och lite jordnötter (med skal) till middag. Räckte.

Jag åkte till Trollhättan för att fira en vän som fyllde 30 år. Det blev att jag åt en Max vegetarisk hamburgare, med bönsallad. Min mage blev helt kass. Diarré, gaser och smärta! Konstigt alltså... Det blev även smörgåstårta, pasta m.m. Efter helgen så längtade jag efter nyttig mat igen. Då hade jag lite otur och fick en dålig sallad eller så glömde jag skölja den, magen blev kass av nyttig mat också. Då blev jag riktigt förvirrad. Instinkten sa nu till mig att inte äta något sånt alls! Så det blev en stor portion thai-mat. Det funkade. Sen varm soppa dagen efter det. Sen kom idéerna om min nuvarande rutin som jag tror kan funka.

Nu måste jag fortsätta jobba. Skrev så mycket för jag blev så glad, då jag hittat något som kan funka för mig. Vi får se. Ha det! Kom gärna med input.
Tja, du verkar ha dom rutiner som jag skulle vilja skaffa mig. Har du fortsatt med ungefär samma schema som du skrev här under resten av november och december? Eller har du upptäckt att något inte funkade och ändrat på något?
Hej, ja, nu kom det en riktigt kylvåg och det är svinkallt på kontoret.

Så jag äter raw till frukost och efterträningsdrinkar, men till lunch äter jag tillagad mat. När jag lagar mat, kan jag ta och väldigt snabbt bara fräsa grönsaker m.m. med lite chili, lime och vitlök i ca 30 sekunder eller göra lätt uppvärmd soppa.

Sen har det varit "onyttigare" avbrott nu med jul och nyår, tänkte börja styrketräna imorgon igen och gå tillbaka till liknande ovan rutiner.

Jag har haft en oro angående apelsiner och borsta tänderna. Hört att det mjukar upp emaljen och borstar man direkt efteråt så kan det vara farligt för tänderna. Så jag dricker inte bara apelsinjuice, utan kör olika varje morgon. När jag dricker apelsinjuice, så sköljer jag med ett glas vatten efteråt och tar med tandborsten och borstar efter träningen.
Glöm inte att det finns blad i apelsinträdet. Ta några salladsblad och fletcherise, som betyder att du maler bladen med ca 100-200 tuggor per munfull. Det både mineraliserar tänderna (såvida du inte precis har lagt på ett lager med glycerin som finns i tandkräm) och skapar en basisk miljö i munnen. Jag personligen tycker det är riktigt skönt efter starka citrusfrukter.
Kom ihåg när din PT pratar om protein, menar han upphettade proteiner. Du kan därför ta hälften av vad PT rekommenderar OM du tar obehandlade proteiner.

Gott Nytt År!
Kan du utveckla?

Upphettade proteiner är väl fortfarande proteiner? Vad jag lärt mig försvinner en andel mineraler, enzymer (en viss typ av protein, jovisst) och vitaminer.

Läser jag på förpackningen av hempafrön eller solrosfrön, så står inte enzymer med där. Är det så du menar? Jag tror inte enzymer bygger muskler i sig, dom hjälper väl till att bryta ner mat? Man kanske får upp mer proteiner om man har med mycket enzymer.
http://www.mpg.de/english/portal/index.html

Jag tar även ett citat från den här sidan: http://www.articlesbase.com/women's-health-articles/woman-lives-to-be-110-yearols-old-eating-raw-food-1395200.html

Protein
According to the Max Planck Institute for Nutritional Research in Germany, protein, when cooked, is only 50 percent bioavailable. In other words, about half the amino acids (the building blocks of protein) are unusable by the body because they are destroyed by cooking
.

Proteiner är inte proteiner efter upphettning. Iallfall inte 50% av dem. Att använda sig av uttrycket försvinna stämmer bara ibland. Förstöra är ett bättre ord vid upphettning av vit, min, enz och makronäringsämnena.

Nu tänker jag bara på de proteiner som bygger upp växten/fröet. Inte ner- och uppbyggar-proteinet (enzymet).

Enzymer påskyndar ALLA funktioner i kroppen och därför tror jag att enzymer även bygger muskler, MEN att de bygger muskler av sig själv är bara bull, man måste ju bryta ner musklerfibrerna för att få större sen när enzymerna bygger upp dem igen.

OFF TOPIC:
Förutom att det blir ämnen som kroppen inte känner igen, blir de dessutom skadliga för oss. ALE/AGE som är "ihopsmälta" proteiner med fetter och/eller kolhydrater som aktiverar skyddsfunktioner som inflammationer osv. Men att upphettad mat varit skadligt och gjort vårt immunförsvar alldeles tokiga har vi vetat i över 80 år.
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8397
Mycket intressant läsning måste jag säga! Är själv mer eller mindre bosatt på gymet i perioder (som just nu) och upplever det oerhört svårt att känna mej nöjd med att äta enbart raw om jag är inne i en period av just styrketräning. För yoga, löpning och liknande funkar det utmärkt, men för mer explosiv träning kräver kroppen mer! Vad har hänt nu Mattias, funkar det fortfarande? :)
100% Raw food funkar inte så bra för styrketräning. Det är min uppfattning. Det går, men det går mycket långsamt. Jag får inte i mig tillräckligt med proteiner. Efter att folk härinne har plöjt på med proteinmyten och att man inte behöver det, så har jag kört ganska länge nu utan att få i mig vad som rekommenderas som daglig dos. Kört flera månader.

Jag ska få i mig 2 gram protein per kilo kroppsvikt. För mig 146 gram. Det är svårt om inte omöjligt med endast raw food. Om man inte är extremist, har en kropp som är typ gjord för att växa stora muskler eller säger att man inte behöver protein.

Visst, jag ser bättre ut idag än jag någonsin gjort förut. Mycket tack till raw foods, juicing varje morgon och styrketräning flera gånger i veckan (4-5). Men jag inte gått upp mycket i styrka. Bara lite. Musklerna syns mer för jag har mindre kroppsfett nu. Har heller inte varit sjuk sedan jag började juica grönsaker och frukt. Så stort + där.

Min mage har varit konstig sen jag startade. Lös. Ska inte gå in i detaljer.

Hade möte med en ny PT idag. Vi pratade om kost i nästan en hel timme. Jag kommer att äta mera fisk, ägg och mjölkprodukter nu. Så, ta det inte som en stor förlust nu. Jag gör andra saker för att förändra världen till det bättre och kommer fortfarande äta mycket raw. :-)

Så jag vet inte. Såg en föreläsning på TED om de som lever längst i världen. De åt mycket råa grönsaker och frukt, men också fisk o så. Tillagad mat. Rött vin. Tror det kan gå lite till överdrift med raw food ibland. Jag kommer bara äta väldigt nyttigt. Och gott. Man lever bara en gång. Ser till att njuta. Men jag njuter av många raw food grejer också. :-)

Drar till maldiverna i 2 veckor nu. Så det är nu dags att sluta knapra D-vitaminer. Nu ska jag sola! :-D
Grymt glad att höra alla positiva händelser som lite livsstilsförändringar kan göra. :D Kör hårt, Mattias, fortsätt med det som fungerar. :)

RSS