Raw Food och levande gemenskap i Sverige och Norden
Jag är tjock!!! Riktigt tjock och jag börjar känna mig misslyckad. Kan jag inte bättre än så här?? Är jag så pass vek att jag viker mig för sånt som kaffe, smör, socker, kött (blääääää, fattar inte hur jag ibland kan äta det), bröd, ost, pasta och annat skit?? VARFÖR plågar jag min kropp på detta vis?? Varför kan jag inte ge den vad den förtjänar?? Som t ex mighty greens?? Färska underbara frukter, grönsaker och annat som jag faktist tom älskar!! Jag vet inte vad jag ska ta mig till??? :(
I slutet av aug. i år började jag plugga på universitetet och jag kan säga att det är speciellt nu som jag har märkt att jag är i riiiiiktigt dålig kondition. Jag har börjat drabbas av migrän, jag flåsar när jag ska upp för trappen i skolan, jag har svårt att koncentrera mig på texterna och är riiiiktigt trög!!!! Tom när det kommer till saker jag faktist tycker är intressant.
Jag är besviken på mig själv, jag kan inte fatta hur jag kan vara så här vek!!! För det är vad jag är VEK!!! Jag viker mig för det onda istället för att bejaka det goda! Jag har bett många böner till Gud och han har svarat mig, men lik 17 så gör jag annat än vad han säger till mig att göra, så inte ens min fader lyssnar jag på :( Skäms på mig!!!
Taggar:
Permalänk Svar från SURREALartist hos 9 Oktober 2011 på 23.08 Hjärtat du duger precis som du är! Det går inte på en dag att ändra på ett beteende, man tar ett steg fram två steg bakåt.. Var inte så hård mot dig själv ta en dag i taget. Den jobbigaste stunden på dagen är i snabbköpet, i kassan, att inte plocka med sig de där varorna man inte behöver men som av någon underlig anledning uppenbarar sig i korgen... :)) Plockar du ur dem ur korgen innan du går till kassan kan du inte köpa dem och därefter inte äta dem, det var mitt lilla trix funkade väldigt bra :)) Jag slutade röka på det viset oxå även om det en två gånger om året händer att jag tar mig en cigar, ibland måste man få göra det med..
Mat skall vara härligt och lustfyllt! känner du att du inte kan nu så gör du det sen när du är redo, men du är ju redan på god väg :))
Permalänk Svar från SURREALartist hos 17 Oktober 2011 på 18.42 Du ser det funkar! :))
Kramkram
Permalänk Svar från Emanuelle hos 10 Oktober 2011 på 10.26 Hej!
Vi fungerar alla olika och kämnpar med olika saker. Men jag läste en bok i somras som jag vill rekommendera. Den heter "Hjärnkoll på vikten" (uppföljaren "Hjärnkoll på maten" tycker jag inte är lika bra). Den är lättläst och beskriver hur hjärnan och kroppen reagerar vid mat, hunger, socker, stress, sömn osv. Jag tyckte den var jätte intressant! Även om min största utmaning inte är med vikten och sötsug så får jag alltid hålla koll på vikten (går lätt både upp och ner), men framför allt var det väldigt intressant att förstå vad som rent fysiskt händer i hjärnan och kroppen. Då kunde jag lättare förstå varför jag kände som jag gjorde, varför jag blev sugen på saker osv och kunde liksom ta makten över det. Jag blev liksom bossen när jag kunde tänka "Aha, jag är sugen på det här nu men det är bara för att jag åt detta förut och att blodsockret nu snabbt sjunker och att hjärnan då ger ut detta ämnet för att få mer ny energi. Då ska jag ge hjärnan vad den vill ha genom att äta detta istället." Det blev lättare att tolka signalerna från hjärnan snarare än att bara följa suget. Sen är boken inte alls allomfattande. De har perspektivet hjärnan, energi och vikt och sätter det i relation till olika saker som t.ex. stress och sömns. Sen finns det massa andra perspektiv på kosten och hälsan som de inte tar upp. Det är därför uppföljaren där de ger konkreta tips för matlagning inte känns lika bra då jag tycker att det fattas många perspektiv där.
Som sagt, vi fungerar olika... men kanske detta kan vara något för dig. Det är lättläst så man kan läst några sidor innan man somnar om man vill. Det kan ju vara en hjälp, kanske inte lösningen på allt, men en hjälp..
/E
Permalänk Svar från Jenny Li hos 13 Oktober 2011 på 14.13 Känner igen mig så mycket!! Tänker varje kväll att "okej imorgon ska jag börja äta nyttigt". Dagen börjar bra, men på eftermiddagen har jag inte alls lust att äta det där äpplet utan köper glass, chips eller något annat onyttigt. Efter frosseriet får jag dåligt samvete och går och köper massa frukt och grönsaker. Dessa äts inte utan slängs när de ruttnar. Väldigt oekonomiskt. Så går det runt så.
Vill så gärna bli hälsosam och komma in i vanan att äta . Om det är fler i samma situation kan vi ju hjälpas åt? :) Eller så kanske det finns några som vill vara "inspiratörer" (?) och hjälpa oss dit?
Har förresten investerat i en torkugn och blendtec! Behöver bara motivationen nu!
Vilken bra ide!!! :) Vore superkul om vi kunde bli ett gäng som peppar varandra! Jag måste verkligen göra något åt detta för min kropp mår inte alls bra, värk, blodsockersvängningar, utmatthet etc, etc...
Jag har inte råd att köpa vare sig torkung eller dyra blenders, så jag håller mig till min matberedare och billiga mixer :( (fattig studen och småbarnsmamma).
Men jag gillade din ide och vi kanske skulle kunna göra ngt :)
Kram
ett snabbt svar sa har pa morgon kvisten (min morgon inte eran)
Forst och framst sa ar du inte misslyckad, vad du har nu ar resultat av vad du har gjort, sa du har om helt klart lyckats. SA du skall vara nojd med dig sjalv, du har sett resultatet du nu har och du vet vad du har gjort att komma dit. sa gratti du har lyckats med det. om det int ar resultatet du stravade efter sa vet du forfarande att vad du hart gjort for att komma till vart du nu ar inte ar vad du skall gora for vart du vill komma...
Men forst och framst sa kanke du skall svara pa frogan, vart vill du komma, vad ar det du vill - om det inte ar glas klart sa ar det svart att komma dit...
Du skall icke skammas, det ar det sista Gud (mistanker kristen gud) vill att du skall gora. han vill att du skall vara glad och ma bra, alltid!
Det fins inte onda eller goda saker, det fins saker som kommer ta dig dit du vill och andra saker som tar dig ifran vart du vill komma....
Borja pa att bygga upp din sjalv karlek istallet for att alska dig sjalv nar du har de resultat du vill ha, du far resultaten av karlek till dig sjalv, inte utav forakt.
much love,
Mattias
samt nar du skriver i forsta person in the present jag ar tjock (da gor du det din varklighet) var varlig med hur du anvander dina ord och tankar, for det ar dar din varklighet sitter, inte i din mat. din mat ar en foljd utav din varklighet.
try this on
`jag ar smart och sexig, och har super kondition, jag ar latt i steget och mar bra, jag dricker och ater mat som ar bra for mig, och jag alskar mig sjalv och min kropp, jag fortjanar det basta har i livet`
samt drick mer vatten (2-3 liter varje dag)
much love,
© 2013 Created by Pontus Kristensson.