Raw Food och levande gemenskap i Sverige och Norden
Taggar:
Permalänk Svar från Miri hos 26 Februari 2010 på 14.43
Permalänk Svar från Henrik hos 25 Februari 2010 på 13.39
Permalänk Svar från Moxie hos 6 Maj 2010 på 16.55
Permalänk Svar från Elin hos 14 Oktober 2010 på 21.26
Jag köper helt vete på Fram i Göteborg. Ibland finns det i lösvikt, ibland i kgpåsar. Kolla att det verkligen är vete. Jag tog nämligen fel en gång och köpte dinkel. Det grodde väldigt dåligt. :)
Jag blötlägger och groddar vetet först innan jag lägger det på en bädd av fuktig jord. Näringsrik jord typ kompostjord ska väl vara det bästa. Sen sätter jag ett lock över så det håller fukten. Litet olika lång tid tar det för gräset att bli moget beroende på ljus och temperatur tycker jag. När det är 10cm börjar jag skörda. Klipp nära jorden. Mesta näringen sitter närmast rötterna. Jag tar en andra skörd, fast den är inte lika närigsrik. Så slänger jag jorden på komposten och har förhoppnigsvis kommit ihåg att förbereda frön till en ny odling.
Jag har bestämt mig för att köpa en manuell vetegräspress... Även om nyttigt är bra är inte smaken det i smoothien varje da'... Så att säga... ;-j
Vad har ni för rekommendationer? Är Z-star bättre än en Lexen till exempel?
Köpte vetegräspulver för ett tag sedan. Tror att färskt alltid är bäst, men jag hinner inte med att odla just nu så det blev pulver. Checkade med företaget innan så att det skulle vara glutenfritt och visst hade de gjort kontroller på det och de hävdade att det skulle vara glutenfritt. (Är gluteintolerant)
Hann knappt få det i mig förrän jag fick severe ont i magen och ja ni vet andra problem som man får av glutenintolerans. Sedan värsta stora eksemet i armvecket. Typ röda bölder. Så nej inget mer vetegräs för mig. Jag håller mig till mina alfalfagroddar och broccoligroddar och chlorella för tillfället.
© 2013 Created by Pontus Kristensson.