Hej!

Jag har lite funderingar om vetegräs...
- Dricker ni vetegräs?
- Varför?
- Har ni pulver eller odlar ni eget?

Ha en underbar dag!
/Anna

Visningar: 3224

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hms :)

Det är korngräspulver jag tar (green magma just nu för att vara exakt), och jag pendlar lite i doser mellan 1-2 teskedar upp till en rågad matsked åt gången, några gånger per dag i perioder då det känns som det behövs. Går på intuition där.. ^_^

Hoppas på att kunna odla vete eller korngräs när jag kommer till sverige och göra färsk juice! Det har jag aldrig testat faktiskt.
Det är en upplevelse i sig, jag lovar. :)
Jag odlar eget kamutvete på vintern, men under sommarhalvåret så känns det onödigt när det finns så mycket godis ute i naturen.
Jag har ingen vettig vetegräsjuicer så jag brukar tugga det som ett tuggumi istället.
Jag ska framåt vårkanten börja odla vetegräs och göra en kur. Vad jag har läst och lärt mig på Sveriges tre Levande Föda kursgårdar är som Jacob skrev att man ska göra det som kurer med uppehåll emellan. Ann Wigmor Levande Födas grundare ansåg ju att färskpressad vetegräsjuice är medicin, väldigt kraftfull och man bör nog börja varsamt. Jag mår illa av det, men det läker ju så mycket och jag har mycket att läka, så det är bara att bita i det sura äpplet..... :) Vad jag minns så är uppbyggnaden i färskpressad vetegräsjuice väldigt lik vårt dna:s uppbyggnad och att det därför sägs vara sååå bra för oss... Jag har under vintern druckit rawtorkat vetegräspulver och det kan man dricka varje dag för det har långt ifrån samma effekt som färskpressat och färskpressad vetejuice ska ju drickas omedelbart annars tappar det mycket av sin verkan. Men pulver har ju bättre verkan än inget tror jag iaf :) Har köpt mig en greenstar elite så snart ska det pressas och föras in alla vägar :)
Som Sudha säger, drick juicen direkt. Lägg in det skördade vetegräset, som du inte behöver direkt, i en zip lock påse i kylen. Färskt vetegräs hela veckan. :)

"Although the cut wheatgrass can be stored for up to seven days in plastic bags in the refrigerator, once juiced it will begin to go bad in a half hour, and be completely spoiled in twelve hours. If wheatgrass juice is not used right away, it should be discarded.

DO NOT rinse the wheatgrass if you are going to store it in the refrigerator." - http://www.wheatgrassforyourhealth.com/howto.php

"Grönsaksjuice är nyttigast när den är färsk. Så fort juicen pressats ut börjar näringsämnen att förstöras och oxideras. En studie pekar på att enzymerna i juicen har halverats efter bara 30 minuter." - http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1657
Jag har misslyckats när jag försökt odla vetegräs hemma.
Det har blivit mögel varje gång. Jag har provat att odla i jord och på bomull.

Så jag vill passa på att fråga er, som använder färskt vetegräs,
hur odlar ni ert vetegräs? Vilken typ av frö använder ni(om det nu kallas frö, men jag tror ni förstår)?Och hur tar ni hand om det? Hur länge "lever" en vetegrästuva innan man måste odla en ny?

Jag har en halv matsked vetegräspulver i mina smoothies, endast för att jag gillar smaken. Men jag vet inte hur mycket näring som är kvar i den pulveriserade produkten. Men jag har ju en juicer som kan klara vetegräs. Så när jag fått ordning på odlingen vill jag såklart ha vetegräset färskt.
Enligt Dr Ann Wigmore förlorar Du inte rent näringsmässigt på att dricka vetegräs i pulverform.
En väldigt bra bok Du kan läsa om detta är skriven av Ann Wigmore, den heter VÄGEN TILL OPTIMAL HÄLSA och har isbn nummer 91-7970-197-3. Jag äter själv vetegräs i pulverform från företaget Helhetshälsa, det är bra kvalitet på deras produkter.

Jag köper helt vete på Fram i Göteborg. Ibland finns det i lösvikt, ibland i kgpåsar. Kolla att det verkligen är vete. Jag tog nämligen fel en gång och köpte dinkel. Det grodde väldigt dåligt. :)

Jag blötlägger och groddar vetet först innan jag lägger det på en bädd av fuktig jord. Näringsrik jord typ kompostjord ska väl vara det bästa. Sen sätter jag ett lock över så det håller fukten. Litet olika lång tid tar det för gräset att bli moget beroende på ljus och temperatur tycker jag. När det är 10cm börjar jag skörda. Klipp nära jorden. Mesta näringen sitter närmast rötterna. Jag tar en andra skörd, fast den är inte lika närigsrik. Så slänger jag jorden på komposten och har förhoppnigsvis kommit ihåg att förbereda frön till en ny odling.  

Jag har bestämt mig för att köpa en manuell vetegräspress... Även om nyttigt är bra är inte smaken det i smoothien varje da'... Så att säga... ;-j

Vad har ni för rekommendationer? Är Z-star bättre än en Lexen till exempel?

Köpte vetegräspulver för ett tag sedan. Tror att färskt alltid är bäst, men jag hinner inte med att odla just nu så det blev pulver. Checkade med företaget innan så att det skulle vara glutenfritt och visst hade de gjort kontroller på det och de hävdade att det skulle vara glutenfritt. (Är gluteintolerant)

Hann knappt få det i mig förrän jag fick severe ont i magen och ja ni vet andra problem som man får av glutenintolerans. Sedan värsta stora eksemet i armvecket. Typ röda bölder. Så nej inget mer vetegräs för mig. Jag håller mig till mina alfalfagroddar och broccoligroddar och chlorella för tillfället. 

Vad tokigt. Kanske de var oförsiktigta när de skördade och fick med en eller två vetekorn i kvarnen?  Jag har vad jag har märkt inte fått några symptom av vetegräs, men allt gungar i mitt liv så att urskilja något av de vaga symptomen jag får av gluten är ganska svårt om det gäller mycket små mängder. När jag har köpt vetegräspress är du välkommen förbi på ett glas i alla fall om du vågar ;-j

RSS