Hej!

Jag har lite funderingar om vetegräs...
- Dricker ni vetegräs?
- Varför?
- Har ni pulver eller odlar ni eget?

Ha en underbar dag!
/Anna

Visningar: 3232

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Ja, helt tokigt! Antingen hade mitt paket slunkit igenom kontrollen, eller så är jag helt enkelt allergisk mot allt som har med vete att göra. Intolerans och allergi är ju inte samma sak, likadant med laktosintolerans och mjölkallergi. Om man har intolerans så saknar man ett enzym för att bryta ner gluten. När det kommer ner i magen osmält får immunförsvaret spader och bildar antikroppar som attackerar och förstör tunntarmen. Det blir en inflammation och näringsupptaget blir kasst.

Är man veteallergisk får immunförsvaret också spader, men med histaminbildning mm liksom vid pollenallergi till exempel, men då inte mot glutenet specifikt utan mot "hela" vetet. Symtomen på allergi eller överkänslighet mot gluten och glutenintolerans är därför inte samma. För glutenintolerans är det allra vanligaste (men det finns också många diffusa symtom som inte kopplas till glutenintolerans) diarré, ont i magen, brister på bl.a järn b12 och anda b-vitaminer, trötthet, många näringsbrister, uppsvälld mage mm. Vid allergi så kan det vara symtom från allt mellan himmel och jord, snuva, eksem, utslag, huvudvärk, astma, kräkningar you name it.

Glutenintoleranta brukar tåla en liten, liten del gluten i maten eftersom det inte brukar ge symtom. Det finns ett gränsvärde som man satt för hur mycket glutenfria produkter får innehålla. Därför finns det naturligt glutenfria varor som är gjorda av basvaror med inget gluten i alls (hirs, bovete m.fl) och så finns det glutenfria produkter på marknaden som oftast är baserade på vetestärkelse. Man tycker att bröd och dylikt då håller ihop bättre och gluteninnehållet ligger under gränsvärdet.

Dock finns det många glutenintoleranta som inte tål vetestärkelse så bra heller. Jag är en av dem. Jag får snuva och blir trött, vilket får mig att dra slutsatsen att inte äta vete, råg eller korn alls. Många som säger sig må bättre när man utesluter gluten ur kosten är ofta inte glutenintoleranta utan "bara" överkänsliga eller allergiska. Intolerans konstaterar man genom att ta prover på antikroppar och genom biopsi (om tarmslemhinnan är inflammerad)

Jag har istället funderat på att försöka få tag på helt och garanterat oförorenat havre och göra havregräs istället. Havre innehåller också gluten, men med en annan struktur som glutenintoleranta brukar tåla. Jag har provat och jag verkar tåla detta. Vanligt havre i affären brukar dock odlas i närheten av vete och blir därför lätt förorenat med vete och innehåller då lite "dåligt" gluten. Man måste då köpa rent havre. Så vitt jag vet har jag köpt rena havregryn så det borde gå att få tag på rena hela korn också.

Vetegräs innehåller inte gluten, men pulver och juice av det gör det om det förorenats av grodden. Är man dock allergisk mot vete kan man också reagera mot vetegräs. I takt med att man blir friskare så kan allergier och intoleranser gå bort så eventuellt kanske man kan tåla det längre fram.

Jag tackar för inbjudan på vetegräsfika ;-) men vet inte om jag vågar. När jag fått ändan ur och odlat lite havre så får du gärna komma förbi och smaka ;-)

Hej Åsa.

Du kan bli fri från dina problem med aloeveradrycken från företaget Forever. Vi behöver dessutom återförsäljare.

De bästa hälsningar Ulla. Min email är uhagman@gmail.com

Hej!

Jag vet inte vad Du grundar dina uppfattningar på när du säjer att färskt vetegräs är bättre!

Jag vet att vetegräspulver är precis lika bra som färskt vetegräs, dock försvinner ca. 5% vid hanteringen....Du behöver alltså ta 5% mer pulver än färskt vetegräs.

Det är väldigt bekvämt med vetegräspulver, lätt att ta med på resor t.ex.

Det här är vad jag har lärt mej när jag varit praktikant på ett hälsohem för levande föda i Valdemarsvik.

Jag tar vetegräspulver hela tiden i stort sett och älskar dess kraftfulla näring.

De bästa hälsningar Ulla.

Vetegräs kan ge dig energi och kraft. Perfekt om du tränar, går på diet eller människor som ständigt är i farten och som vill bibehålla ett starkt immunförsvar eller som bara helt enkelt vill må bra. Vetegräspulver är ett nästintill komplett livsmedel, innehåller över 20 aminosyror, flera hundra enzymer, 90 mineraler och hel del vitaminer.

Vetegräs smoothie

Ingredienser

1 tsk vetegräs
1/4 glas vatten
1/2 glas ananas juice
1 msk kokosmjölk

Kör 30 sec i mixern, och njut:)

http://www.iforma.se/vetegras/104-vetegras.html

Önskar alla en underbar start på dagen med vetegräs

RSS