Det är 4,5 månader kvar innan vår förstfödda kommer men jag kollar upp saker och ting redan nu. Jag har börjat att läsa en del om tygblöjor och undrar om någon här har erfarenhet av det? Vad ska man tänka på vid köp/sysjälv? Finns det något bra nybörjar-kit?

Hoppas att ni vill dela med er av erfarenhet, tips, trixs och råd :)

Tusen tack på förhand!!

Visningar: 20

Inlägg i den här diskussionen

Jag rekommenderar varmt att man hoppar blöjor o kör på kommunikation istället, (blöjfritt) det är helt fantastiskt, främjar närheten och lyhördheten till barnet, enkelt om man är närvarande och även om det kräver lite extra fokus i början så är det skönt att slippa byta blöjor och verkar skönt för barnet att slippa ha blöjor och eventuellt extra jobb jämnar nog ut sig då man sen har ett rumsrent barn mycket tidigare än om man använder blöja.

Framförallt handlar det om att vi föds med en medvetenhet om hur våra kroppar fungerar men förlorar denna vetskap om den inte tas till vara. Innan fyra månaders ålder behöver man börja säger man, sen tappar man denna vetskap.

Toakommunikation, liksom amning och samsovning, är och har varit vanligt i stora delen av världen utanför europa/usa (även om det håller på att minska på många håll då blöjor o nappflaskor osv blir poppis med ökad materiell ekonomisk tillväxt)

Finns en bra större bok som heter Infant Potty Training av Laurie Boucke, även en tunnare av samma som heter Intant Potty Basics, du kan också googla på toakommunikation eller elimination communication.

Med värme, Sigrid
Tack för alla svar!! Det med blöjfrihet har jag inte tänkt på att man kan starta med från början. Nu har jag blivit nyfiken och läst lite om det.
Jag tänker nog köpa/sy/stick tygblöjor från början och prova med blöjfrihet om det känns rätt helt enkelt. Det vore ju helt suveränt om man får det till och har den fina kommunikationen med sitt barn och barnet får fortsätta att känna sin kropp och dess behov.
Tack för rådet om att stressa ned det hela och ta det som det kommer och se vad som funkar bäst just nu. Det är inte alltid så lätt när jag vet att jag är ambitiös och gärna vill att saker ska funka men nu under graviditeten har jag varit tvungen att lyssna på min kropp och hoppas att jag inte slutar med det senare :)
Än en gång tusen tack allihopa!!!

RSS